Julens glada lekar

Julens alla lekar

​För den som vill förena nytta med nöje är en stjärnpromenad ett utmärkt alternativ. Gå ut i vinterkvällen och räkna adventsstjärnor i de fönster du ser.

Gör en tävling av det om ni är flera, vem ser stjärnorna först?

Äppelätning

Minst fyra deltagare

Ni behöver snöre och lika många äpplen som deltagare.

Knyt snören om lika många äpplen som deltagare. Spänn upp ett snöre i ansiktshöjd och häng upp äpplena. Var och en ställer sig framför ett äpple med händerna bakom ryggen. På en bestämd signal börjar alla äta av sitt äpple.

Den som ätit mest av sitt äpple när en minut gått har vunnit. Det gäller alltså att äta fort och det utan att använda händerna.

Filipin

Ibland kan det hända att det ligger två nötter i samma skal. Då kan man leka filipin.

Den ena nöten äter man upp själv och den andra ger man till någon som vill vara med och leka. Man kommer överens om ett datum, gärna inom en snar framtid.

Den dagen gäller det att vara först med att säga ”filipin” så att den andra hör det. Den som lyckas med det har vunnit.

Gömma nyckel

Minst fyra deltagare

Ni behöver en nyckel

Bestäm vem som ska gömma nyckeln. Alla andra går ut ur rummet och blir inropade när nyckeln är gömd. När de som ska leta efter nyckeln kommer in frågar de: ”fågel, fisk eller mitt emellan?” Ligger nyckel gömd nära golvet svarar gömmaren ”fisk”, ligger den högt svarar han ”fågel”. Och ligger den mitt emellan blir svaret ”mitt emellan”.

Gömmaren kan också hjälpa letarna genom att säga till om det bränns när någon är nära gömstället.

Den som hittar nyckeln får gömma den nästa gång.

Blindbock

Minst fyra deltagare

Ni behöver en halsduk

Bestäm vem som ska vara blindbock. Bind halsduken om blindbockens ögon och snurra honom/henne några varv. Ni andra håller er så tysta som möjligt medan blindbocken trevar sig fram och försöker fånga en av er.

Den som blir fångad får vara blindbock nästa gång!

Plocka nötter

Minst fyra deltagare, ni behöver tio nötter.

Lägg alla nötter på bordet. En av deltagarna är gissare och ska gå ut ur rummet medan de andra väljer ut en av nötterna. Sen ropar man in gissaren.

Han ska nu plocka upp en nöt i taget. När han plockar den utvalda nöten ropar alla STOPP! Han får behålla nötterna han plockat.

Fyll på med nötter och välj en ny gissare.

Tycker man om nötter gäller det alltså att inte hitta den utvalda nöten.

Udda eller jämnt

Två deltagare

Ni behöver minst fem nötter

Här gäller det att gissa om motspelaren har udda eller jämnt antal nötter i handen.

En av er gömmer ett antal nötter i sin hand och frågar: ”Udda eller jämnt?” Den andre svarar ”udda” (eller jämnt). Om svaret är rätt säger den första: ”Udda du sa, udda det var, udda, udda jämnt.” Den som gissar rätt får nötterna.

Är svaret fel säger hon i stället: ”udda du sa, jämnt det var, udda, udda jämnt.” Den som gissade fel får då lägga dit en nöt så att det blir jämnt antal nötter.

Gömma ringen

Minst fyra deltagare

Ni behöver ett långt snöre och en ring

Trä en ring på ett snöre. Knyt ihop snöret. Det ska vara så långt att alla deltagare kan hålla i det med båda händerna.

Sitt eller stå i en ring och låt ringen vandra från den ena till en andra – hela tiden åt samma håll – och sjung samtidigt:

Denna ringen den ska vandra

Från den ena till den andra.

Låt den gå, låt den gå,

Låt den aldrig stilla stå.

En av deltagarna står mitt i ringen och ska försöka lista ut var ringen är. När sången är slut, slutar även ringen att vandra. Deltagaren i mitten ska nu gissa vem som har ringen i sin hand. Gissar han fel fortsätter ringen att vandra medan ni sjunger sången Gissar han rätt får den som hade ringen ställa sig i mitten.