FiraJul.nu är Sveriges mest omfattande webbplats om julen.

Här finns allt för julen: julens traditioner, recept, pyssel, reportage, julens trender och Sveriges största samling av julmarknader.

Tanken på en webbplats om julen föddes inför julen 2004. Då började arbetet med att bygga upp en webbplats och samla information till den. Sedan starten har vi bytt utseende några gånger men tror att vi har hittat en bra form inför julen 2009, och det är i sin nya kostym som du ser webbplatsen idag.

FiraJul.nu drivs av Agnes Hedberg, som också driver mediabyrån Wera Media i Linköping. Tillsammans med frilansare och andra intresserade fylls webbplatsen på med ny information hela tiden. Vi har genom åren haft över 500.000 besökare och får ständigt brev om hur uppskattat innehållet hos oss är.

Vill du veta mer, inleda ett samarbete eller saknar någon information? Kontakta oss!

Om FiraJul.nu
tisdag 26 september 2017
  • Öka texttorlek
  • Återställ textstorlek
  • Minska textstorlek
     Startsida Lättläst Julgransplundring

Julgransplundring

Ordet plundra kommer från att man tar något. Att plundra är att härja, röva, stjäla.

Julgransplundringen är inte så allvarlig som den kan låta, det är en lek för barn, på dagen då julgranen ska kastas ut.

Det finns en liten vers om detta:

Tjugondag Knut - då dansas granen ut.

Den finns även så här:

Tjugondag Knut - då dansas julen ut.

Dagen Tjugondag Knut är den 13 januari, 20 dagar efter julafton. Vid en julgransplundring samlas barn och vuxna vid granen. Man dansar runt granen och barnen kan plocka av det som går att äta. Barnen kan också få leka fiskdamm, där de får "fiska" fram en påse med godis.

Traditionen med julgransplundring kommer från Norden och har firats på nästan samma sätt sedan 1870-talet.